Fortællingen om RUM TIL MAGI

Jeanette Yazmin Lakshmi Clemmensen

Pædagogisk Læringsscenograf
Grundlægger af RUM TIL MAGI

Siden jeg kan huske, har fantasien og magien være en del af mit DNA - min essens. Måske er det i virkeligheden der, jeg gennem livet har fundet den vigtigste næring og den dybeste glæde. Det er her, jeg oplever, at jeg kommer til live – og det var her jeg startede med at mærke min passion og mit kald.

For mig er det et sted inden i - et univers - eller en port til at møde sig selv, og dermed også den gave og det potentiale, vi har med os. ”Kend dig selv” står der over porten til de ældste templer; for når vi kender os selv, kender vi den gave, som vi alle bærer i os, og her falder alt omkring os på plads. Her findes en passion, hvorfra livets brændstof flyder.

Børn har kontakt til det sted, og det er os voksne, som har den fineste opgave i at støtte dem, så kontakten bevares. Vi skal huske, hvor værdifuldt det er at nære nysgerrigheden, forundringen og at lade barnet udvikle og udfolde sig fra det sted.

Denne grundtone ligger i alt det jeg gør og skaber, med et dybt ønske om at støtte og åbne op for den port, som leder ind til mødet med sin inderste essens. For mig blev det gennem det Scenografiske fortællende rum, hvor RUM TIL MAGI blev en livslang rejse med skabelse af rum til børn i dag - og uddannelsesinstitutioner, teater og filmverden og på museer. Rum, der vækker forundring og bevarer nysgerrigheden, men også møder én og inkluderer alle. For rum kan så meget; det former os og påvirker hvordan vi agerer, tænker og handler.

Jeg har den dybeste respekt for vores pædagoger og undervisere, som jeg møder og samarbejder med. Der er så meget hjerteblod og høj faglighed. Desværre presser systemet fra alle sider, som går hårdt ud over børnene, da de bliver klemt i institutionerne. Der bliver kastet med diagnoser i alle former, fordi vores vidunderligt vilde, kraftfulde og fantasifulde børn ikke kan rummes. Jeg underkender ikke, at der kan være børn, der har vanskeligheder, men fra mit synspunkt er disse børn ofte ressourcestærke og har rigtig meget at byde på. De er her for at vække os, og vise, at tiden er inde, til at se på vores børn før systemet.

De børn har altid haft en helt særlig plads i mit hjerte, og jeg bærer dem med mig i alt min skaben i verden. De får plads – de får RUM. Vi har alle brug for at blive mødt, spejlet og genkendt. Det er af afgørende værdi – en måde at blive til. Vi kan mødes af et andet menneske, men vi kan også mødes af et rum – derfor er min største ambition altid, at der er RUM til alle og RUM TIL MAGI.

Baggrund


Uddannelse

• Teatertekniker, Teater Nordkraft, 2000

• Scenograf, Danmarks Designskole, 2005

• Scenograf, Statens Teaterskole 2002

• Grafisk Designteknolog, Grafisk design, Professionshøjskolen UCN

Udsnit af referencer

Re-design og indretning af læringsmiljø i nybyg for dag- og uddannelsesinstitutioner samt børnebiblioteker i hele Danmark, se projekterne på www.rumtilmagi.dk.

Foredrag, undervisning, rådgivning og workshops om pædagogisk indretning for dag- og uddannelsesinstitutioner.

• RUM TIL MAGI, 2015 –

• AAU Aalborg Universitet, 2010 –

Indretning af læringsmiljø samt ekstern lektor.

• Friis&Clemme, partner 2017-2021

Re-design og indretning af daginstitutioner.

• Københavns Professionshøjskole, UCC, UCN, CFU, 2006-

Ekstern lektor og uddannelsesplanlægger i læringsmiljø.

• KL – Kommunernes Landsforening 2021

Vidensdeling af læringsmiljø der understøtter den styrkede læreplan.

• UVM Børne-og undervisningsministeriet 2019

Foredrag og workshops i læringsmiljø.

• Aarhus kommune, Børn og Unge, 2019 -

Vidensdeling og kurser i læringsmiljø.

• Aalborg Skoleforvaltning, 2016

Ekstern konsulent i læringsmiljø.

• Region Nordjylland, 2014–2016

Workshops, undervisning og skabelse af RUM for og med børn.

• KUNSTEN Museum of Modern Art Aalborg, 2010–2012

Initiativtager, designer og ledelse af Art Lab for børn og unge 3-18 år, støttet af Kulturministeriets pulje ”Det starter med børn og unge.”

• UTZON Centeret - 2010-2021

Initiativtager til Archilab i samarbejde med Malene Abildgaard under forskningscenteret på AAU, Arkitektur og design.

• ARoS Aarhus Kunstmuseum, 2009–2010

Workshopleder for Børn- og Ungeværkstedet.

• DR - Danmarks Radio, Ramasjang Live, 2009

Udarbejdelse af scenografi og koncept til DR`s nye børnekanal Ramasjang Live.

• DDF Den danske filmskole

• Jyske Opera

Undervisning og workshops for børn, ”Scenografi og RUM.”

• Diverse scenografier til film og teater 1998-